calypso

calypso

Postęp technologiczny coraz szerzej dotyka obszarów związanych z zarządzaniem firmą. Technologie do tej pory zarezerwowane dla gigantów takie jak systemy zarządzania produkcją (ERP – Enterprise Resource Planner) czy zarządzania relacjami z klientem (CRM – Customer Relationship Management) stały sie coraz bardziej powszechne i są postrzegane jako systemy niezbędne do sprawnego zarządzania w dużych czy średnich firmach.

Czym właściwie jest CMS?

W mniejszych organizacjach podobny status, systemu w firmie niezbędnego, zyskuja obecnie systemy zarządzania treścią (CMS – Content Management System) ułatwiające zarządzanie serwisem internetowym. W dobie internetu nawet najmniejsza organizacja stara się zaprezentować w tym, jakże szeroko dostępnym medium. Kreowanie swojego wizerunku w internecie stało się już niemalże obowiązkiem stanowiąc jeden z elementów promocji firmy. System klasy CMS może stanowić doskonałe narzędzie wspomagające ten cel. Decydując się na utworzenie firmowego serwisu internetowego często pojawiającym sie problemem jest sposób aktualizowania treści serwisu.

 

Mniejsze firmy, nie posiadające własnych działów IT, obawiają się konieczności zatrudnienia informatyka, na stałe opiekującego się firmową witryną www. Wdrożenie systemu klasy CMS automatyzuje procesy związane z redagowaniem treści serwisu internetowego. Dodawanie kolejnych podstron witryny odbywa się poprzez przyjazny interfejs graficzny i nie wymaga jakiejkolwiek wiedzy informatycznej znacznie redukując koszty i czas potrzebne na utrzymanie serwisu. Warto zauważyć, że system klasy CMS można wykorzystać w daleko bardziej zaawansowanym celu niż tylko aktualizacja serwisu internetowego.

Wraz z rozwojem przedsiębiorstwa często pojawia się potrzeba stworzenia wewnętrznej sieci intranetowej stanowiącej miejsce wymiany informacji wewnątrz-firmowych. Serwis intranetowy zbudowany w oparciu o system CMS, może stanowić miejsce składowania dokumentów w firmie, zarządzania przepływem informacją (funkcja Workflow). System CMS może rownież stanowić bazę dla serwisu typu eCommerce. Wiele systemów CMS posiada moduły ułatwiające zarządzanie złożonym zamówieniem a nawet obsługę płatności elektronicznych.

Na rynku istnieje ogromna liczba systemów zarządzania treścią. Są to zarówno systemy typu open-source, rozwijane przez społeczność programistów jak i systemy komercyjne. Mnogość istniejących rozwiązań jak i liczba możliwych zastosowań może przyprawić o zawrót głowy. Korzyść z zastosowania systemu klasy CMS jest oczywista, jednak sam wybór systemu odpowiadającego naszym wymaganiom do prostych nie należy i powinien być poparty dokładnym określeniem celu jaki chcemy osiagnąć.

Architektura systemów klasy CMS

Przed podjęciem decyzji o wdrożeniu systemu klasy CMS warto zapoznać się z podstawową funkcjonalnością oferowaną przez większość z nich. Wiemy już, że główną zaletą wdrożenia systemu CMS jest automatyzacja pracy podczas redagowania serwisu internetowego oraz dostępność szeregu wbudowanych funkcjonalności z których możemy skorzystać. Spróbujmy zatem przyjrzeć się jak działa. Warto nadmienić, że mnogość rozwiązań dostępnych na rynku powoduje, że trudno przedstawić jedną uniwersalną architekturę, która opisywała by wszystkie z nich.

W omawianym przypadku zajmiemy się najpopularniejszym rodzajem systemów z rodziny CMS – a mianowicie WCM (Web Content Management) czyli systemem zarządzania treścią z interfejsem webowym. WCM jest zazwyczaj aplikacją webową z rozdzielonymi warstwami prezentacji (odpowiedzialną za komunikację użytkownika z systemem), usług (zawierającą obiekty i funkcje sterujące aplikacją) oraz danych (reprezentującą bazę danych w której umieszczona jest treść witryny). System klasy CMS należy rozumieć jako kręgosłup serwisu internetowego ale nie sam w sobie finalny produkt. W wielu przypadkach, oferowana przez system CMS funkcjonalność jest wystarczająca dla zbudowania serwisu internetowego.

Wówczas zadaniem programistów/wdrożeniowców jest przygotowanie warstwy prezentacji czyli specyficznej dla każdego serwisu internetowego szaty graficznej. W klasycznym serwisie internetowym zespół programistów od podstaw przygotowuje wszystkie warstwy aplikacji. Porównując zatem do klasycznego serwisu internetowego zaimplementowanego od podstaw, zbudowanie serwisu w oparciu o system CMS znacząco obniży czas i koszt wykonania finalnego produktu. Porównanie architektury klasycznego serwisu internetowego oraz serwisu opartego o system CMS przedstawiono na rys. nr 1.


Rys. 1. Porównanie architektury klasycznego serwisu internetowego oraz serwisu opartego o system CMS

Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved.